Ajankohtaista mainostajalle -uutisarkisto

Lisää läpinäkyvyyttä työelämään

Läpinäkyvän työnantajabrändin toteuttaminen vaatii pitkäjänteistä työtä ja yrityksen ylimmän johdon tuen. 

Työnantajabrändi ja työelämän läpinäkyvyys mietityttävät työnantajia, eikä ihme: onnistuneesti toteutettu työnantajakuva helpottaa rekrytointiprosessia ja tukee yrityksen liiketoiminnan kehitystä.

Työnantajamielikuvan mittaaminen ei ole kuitenkaan yrityksille helppoa. Monsterin viime vuonna teettämän tutkimuksen mukaan vain 24 prosenttia suomalaisyrityksistä on asettanut työnantajamielikuvalle mitattavia tavoitteita. Samaan aikaan 97 prosentissa yrityksistä uskotaan, että työnantajamielikuva on merkittävä asia.

Yritykseltä vaaditaan pitkää pinnaa jo kauan ennen, kuin mitattaviin tavoitteisin päästään. Sen tietää DNA:n viestintäjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck, joka on ollut mukana kehittämässä DNA:n työnantajamielikuvaa vuosien ajan.

”Ensin vaaditaan visio. Meillä kaikki lähti siitä, että halusimme saada tämän toimialan tyytyväisimmät asiakkaat. Jotta tähän päästäisiin, halusimme rakentaa DNA:sta läpinäkyvän ja houkuttelevan työpaikan, jonka työntekijät olisivat aidosti tyytyväisiä ja ylpeitä työpaikastaan”, Wahlbeck kertoo. 

Läpinäkyvyys on avainsana

Wahlbeck huomauttaa, että läpinäkyvyyttä kannattaa miettiä ennen kaikkea työntekijän näkökulmasta.

”Me haluamme näyttää ulospäin sen, millaista työtä ja työkulttuuria meillä on tarjolla. Läpinäkyvyys lähtee aitoudesta, eikä sitä voi ohjata liikaa. Meillä ei ole esimerkiksi sen kummempaa sosiaalisen median ohjeistusta eikä työnantajamielikuvan rakentaminen ole pelkkien työntekijälähettiläiden käsissä”, hän kertoo.

Läpinäkyvyyden vaikutusta työnantajamielikuvaan on mietitty myös hyvästä työpaikasta tunnustusta saaneella Scandicilla. Scandicin myyntijohtaja Antti Karjalaisen mielestä läpinäkyvyys tuo merkityksellisyyttä ensin työntekijöille ja tämän jälkeen myös asiakkaille.

 ”Olemme tietoisesti pyrkineet luopumaan ylimääräisistä rajoista ja pyrkineet luomaan erilaisia alustoja, joiden avulla työntekijämme voivat inspiroitua. Vapaus tuo vastuunkantoa ja parantaa lopulta myös tuloksia”, Karjalainen kertoo.

Sekä Karjalainen että Wahlbeck muistuttavat, ettei onnistunutta ja läpinäkyvää työnantajamielikuvaa voida saavuttaa ilman pelkän HR-osaston voimin. Esimerkiksi DNA:lla työnantajamielikuvasta vastaa viestintä, ja oppeja haetaan jatkuvasti myös muilta yrityksiltä.

”Viestinnän ja markkinoinnin tuki on tärkeää. Tällöin HR-asiantuntijat voivat keskittyä siihen, että he voivat palkata taloon oikeat henkilöt. Meille ratkaiseva askel oli se, kun saimme toimitusjohtajan tuen muutoksille. Johdon tuki mahdollisti vastuun, vapauden ja luottamuksen synnyn”, Vilhelmiina Wahlbeck kertoo.

Työnantajamielikuvan merkitys kasvaa

Myös kuluttajat vaativat yrityksiltä läpinäkyvyyttä. Muun muassa Alma Median tilaaman työelämän trenditutkimusten mukaan tulevaisuuden työelämässä odotukset yrityksiä kohtaan muuttuvat, ja läpinäkyvyydestä tulee välttämättömyys niin tuotteissa, palveluissa kuin työnantajien toiminnassa.

 ”Tämä kaikki vaikuttaa yrityksen houkuttelevuuteen työnantajana. Työntekijöiden odotuksiin tulee vastata, ja tieto sekä mielikuvat leviävät nykypäivänä nopeammin ja laajemmalle kuin koskaan”, kertoo Alma Median työnantajabrändien rakentamisen asiantuntija ja Tunto-palvelusta vastaava Sanna Koivuranta.

Alma Median lanseeraaman Tunto-palvelun on tarkoitus tarjota ratkaisuja haasteeseen. Tunto on uusi digitaalinen työnantajamielikuvaa luotaava palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden tutustua muiden antamiin työnantaja-arviointeihin. Samalla palvelu kannustaa työntekijöitä jakamaan kokemuksiaan työnantajista oman uransa eri vaiheilta. 

”Tunnon tarkoitus on toimia eräänlaisena työelämän Tripadvisorina. Palvelun avulla voimme tarjota jatkossa asiakkaillemme monipuolista tietoa myös siitä, miten heidän työnantajamielikuvansa kehittyy. Isona tavoitteenamme on läpinäkyvyyden ja positiivisen muutoksen ajaminen suomalaisessa työelämässä”, Koivuranta lisää.

 

Läpinäkyvä työelämä oli aiheena maaliskuun Alma Talk -tapahtumassa. Seuraava Alma Talk järjestetään 9.4.2019.

  • Päivämäärä: 13.3.2019, 13:40
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teksti: Pi Mäkilä

Jaa artikkeli: